Planowanie Trzeciej Linii Metra w Warszawie: Budowa ma rozpocząć się w 2028 roku

Pierwszy etap projektowania trzeciej linii metra w stolicy Polski, która ma połączyć Stadion Narodowy ze stacją Gocław, został właśnie zapoczątkowany – informuje ratusz warszawski. Wytyczona nowa trasa, z siedmioma stacjami rozlokowanymi na odcinku dłuższym niż osiem kilometrów, w tym sześć zupełnie nowych, ma być gotowa do budowy za siedem lat.

Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy, podkreśla w swoim oświadczeniu znaczenie kolejnego etapu rozbudowy metra dla mieszkańców prawobrzeżnej części miasta. Powiedział: „Pragniemy, by Warszawa była nie tylko centrum biznesu, ale stała się również miejscem idealnym do życia. Rozwój sieci metra jest kluczowym elementem realizacji tego celu, bowiem transport publiczny to jedna z najważniejszych usług, które oferujemy naszym obywatelom. Trzecia linia metra to kolejny krok naprzód w stronę Pragi i jej mieszkańców”.

Mimo prognoz dotyczących obciążenia trzeciej linii metra – które sugerują, że nawet w roku 2050 ruch pasażerski nie przekroczy kilku tysięcy osób na godzinę w szczycie – prezydent Trzaskowski zdecydował się na kontynuowanie projektu. Przypomnijmy, że metro jest zdolne do obsługiwania kilkudziesięciu tysięcy pasażerów na godzinę, a koszty zarówno budowy jak i eksploatacji linii metra są znacznie większe niż innych środków transportu miejskiego.

Planowana trasa spotkała się również z krytyką ze względu na problematyczne połączenie między drugą a trzecią linią. Aby przesiąść się na Stadionie Narodowym, pasażerowie będą musieli skorzystać ze schodów i przejść przez antresolę – ten układ wynika z planu wykonanego podczas budowy tej stacji.

Analitycy wiedzą, że najbardziej oczekiwanym projektem jest czwarta linia metra, która miałaby przebiegać równolegle do pierwszej linii, wzdłuż osi północ-południe. „Budujemy linie kolejno. Rzeczywiście, czwarta linia – wspierana przez pierwszą, drugą i trzecią – mogłaby przewozić najwięcej pasażerów. Ta kolejność ma uzasadnienie, dlatego kontynuujemy inwestycje w ten sposób” – odpowiadał Trzaskowski w listopadzie, pytany przez dziennikarzy o strategię budowy linii metra.